loading...
آرایشی بهداشتی
علی بازدید : 29 جمعه 15 مرداد 1400 نظرات (0)

دانستن میزان دما بدن انسان همواره از مهم ترین پارامتر ها جهت بررسی بیماری ها می باشد. دمای بالا بدن نشان دهنده بیماری های همچون سرما خوردگی و آنفولانزا است. در برخی از اشخاص دانستن دما بدن قبل از ایجاد مشکل می تواند خیلی مهم و حیاتی باشد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد دماسنج پزشکی چیست و چگونه عمل می کند. سخنانی را بیان کنیم. همچنین برای خرید انواع دماسنج های پزشکی و طبی می توانید به فروشگاه درمان شو مراجعه کنید.

تعریف‌و‌تمجید دماسنج طبی
در کل دماسنج وسیله میباشد که دما را در واحد های گوناگون دما را اندازه گیری می کندمتداول ترین نوع دماسنج هایی که امروز بسیار از آن به کارگیری میشود می شود به دماسنج های دیجیتالی، الکلی و جیوه ای اشاره کرد.

دماسنج پزشکی
دماسنج پزشکی یا این که دماسنج طبی که برای اندازه گیری دمای تن بیماران به عمل می رود، از جايگاه 35 تا 42 سکو بندی میشود که مقیاس اندازه گیری آن سلسیوس میباشد. برای اندازه گیری دمای تن مریض، دماسنج در پایین لهجه، پایین بغل یا این که مقعد قرار میگیرد. البنه که دمای تن از روش پرده صماخ(پرده گوش) نیز قابل اندازه گیری میباشد ولی مجاورت ترین دما به دمای مرکزی تن، دمای رکتال(روده ای یا این که به عبارتی مقعد) میباشد.



دمای معمول تن آدم 36.5 تا 37 جايگاه سانتی گراد (به عبارتی سلسیوس) میباشد که هنگام اندازه گیری آن بایستی عامل ها مختلفی مانند ترازو کار روزمره شخص، سن و جنسیت شخص، طریق سنجش دمای تن و خوراکی های مصرفی را در لحاظ گرفت.

اشکال دماسنج پزشکی طبی
دماسنج نوار پلاسنیکی
دماسنج نوار پلاستیکی که به اسم های دیگری مانند دماسنج کریستال مایع و نوار دما نیز شناخته میگردد، نوعی دماسنج میباشد که از بلور های مایع حساس به حرارت در یک نوار پلاستیکی تاسیس شده استطرز اندازه گیری این دماسنج نواری به‌این شکل میباشد که دماسنج را بر روی پیشانی شخص به برهه زمانی 1 دقیقه نگه داشته می گرددتغییر و تحول رنگ ساخت و ساز گردیده در هرمورد از خط های دماسنج نوار پلاستیکی نشان دمای تن شخص میباشدفعالیت با این دماسنج بسیار سهل وآسان میباشد البته به جهت ضریب خطای زیاد، امروزه استعمال متعددی از آن نمیشود


دماسنج جیوه ای طبیدماسنج جیوه ای اولی توشه به وسیله فیزیکدان دانیل گابریل فارنهایت در آمستردام ابتکار عمل شد. کاربرد جیوه و مقیاس فارنهایت برای دماسنج های مایع شیشه ای بعد از ظهر جدیدی از دماسنج های با تمرکز را شروع نموده است که تاکنون یکی‌از ظریف ترین دماسنج های آیتم به کار گیری میباشد.

برای به کار گیری از دماسنج جیوه ای نخست بایستی از سلامت بودن آن اعتقاد و باور پیدا کرده چون جیوه بیرون گردیده از دماسنج به شدت خطرناک میباشدآنگاه محرمانه دماسنج را ضدعفونی کرده و با حرکت دادن آن رو به سمت زیر، جیوه باطن شیشه را به دمای 35.3 میرسانیمدر این صورت دماسنج قابل به کارگیری بوده و می بایست آن را حدود 3 دقیقه ذیل لهجه و یا این که ذیل بغل شخص در اختیار بگذاریم.

دماسنج دیجیتال گوش
با پیشرفت تکنولوژی نسل جدیدی از دماسنج های دیجیتال طبی وارد بازار گردیده اند که در مقایسه با دماسنج های کهن بسیار دقیقتر و سریع خیس بوده و همینطور فعالیت با آن‌ها بسیار بی آلایش است. دماسنج دیجیتال گوش نیز نوعی از این دماسنج ها میباشد که با به کارگیری از اشعه مادون قرمز رنگ از روش مجرای گوش دمای تن را به طور دیجیتال بر روی برگه علامت میدهد. هنگام عمل با دماسنج دیجیتال گوش می بایست محرمانه آن را ضدعفونی نمود و آن را باطن مجرای گوش به گونه ای قرار بخشید تا فشار متعددی به گوش وارد نشود.


دماسنج پزشکی چه است؟



دماسنج پزشکی (thermometer) دماسنجی میباشد که برای انتخاب مرتبه حرارت تن به فعالیت می رود.



ساختار دماسنج پزشکی جیوه ای به چه شکل میباشد؟



دماسنج پزشکی جیوه ای مانند بقیه دماسنج های جیوه ای میباشد، با این تفاوت که به طوری ساخته می‌شوند، هنگامی جیوه در لوله بالا رفت تا مدتی همچنان بر رمز جایش باقی میماندآنگاه می بایست آن را به شدن لرزاند تا جیوه دگر توشه به مخزن خویش بازگردد.
از این رو، لوله دماسنج پزشکی در بالای مخزن جیوه، راهی بسیار بسیار باریک دارااستهنگامی جیوه مخزن بر اثر ارتقا گرما حجمش زیاد میشود، با فشار از این نصیب باریک لوله

می گذرد و بالا می رود. ولی هنگامی از گرمای آن کاسته می گردد و حجمش معدود می‌گردد، نمی تواند از این شیوه باریک به مخزن بازگردد و به عبارتی جا میماند تا آن را با جنبش دادن، به مخزن بازگردانند.
مثال های متفاوت و تازه دماسنج پزشکی هم ابتکار عمل گردیده که الکترونیکی میباشد و مرتبه دمای تن را با عدد آرم می‌دهد.
تب سنج امسیگ
تب سنج امسیگ چه میباشد؟
نوعی دیگر از دماسنج های دیجیتالی، دماسنج امسیگ میباشد. این نوع دماسنج به جهت کاربرد سهل و آسان و ضرب اعتنا بالایی که داراست بیشتر برای مصارف خانگی و پزشکی گزینه استعمال قرار می‌گیردمحرمانه دماسنج امسیگ قاقد جیوه بوده به همین عامل نسبت به دماسنج های جیوه ای و الکلی از ایمنی بالایی برخوردار میباشدهمینطور خصوصی این دماسنج ضد آب با قابلیت و امکان ضدعفونی کردن میباشد. دماسنج امسیگ گونه های مختلفی داراست که بعضا از آنان دارنده بوق هشدار در دماهای خطرناک برای تن اسان و بعضا دیگر قابلیت و امکان بده بستان رنگ برگه اکران LCD در مدت دمایی گوناگون را دارا‌هستند.
دماسنج مادون قرمز‌رنگ پزشکی
دماسنج مادون قرمز رنگ همچون دماسنج دیجیتال گوش میباشد با این تفاوت که هنگام به کارگیری از دماسنج مادون قرمز‌رنگ کافی میباشد دماسنج پزشکی را از مسافت 5 سانتی متری مقابل پیشانی شخص گرفت. به همین ادله نسبت به بقیه دماسنج های موچود در بازار بسیار ایمن خیس است. این دماسنج ها ضریب توجه 0.1 داشته و قابلیت و امکان اندازه گیری دما از 34 تا 42.9 را داراست. نوعی از دماسنج مادون قرمز‌رنگ که در کمپانی تمادکالا نیز جانور میباشد، تب سنج مادون قرمز‌رنگ سبک TG8818N میباشد. این تب سنج دارنده سند طومار های پذیرش متاع از سازمان FDA ایالات متحده و CE اروپا بوده و دارنده سند کالیبراسیون استیکی خصوصیت های کارآمد این تب سنج نغییر رنگ ورقه نمایشگر آن در دوران دمایی گوناگون میباشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 231
  • بازدید کلی : 1,111